søndag 9. oktober 2011

Tidsfordriv en regntung søndag :)

Når det er søndag og regnet pøser trøstesløst ned utenfor vinduene, og det blåser slik at man er sikker på at høsten er kommet, da er det SÅ koselig å bake litt :)
Jeg har laget hjemmelagede knekkebrød i dag, og oppskriften fant jeg her.


Så er jeg jo gravid og har mine "lyster", men kan vel egentlig ikke skylde på det heller. Men gjærbakst er SÅ utrolig godt, og bolleoppskriften jeg bruker er bare helt topp!! Det er en grunnoppskrift på hvetedeig jeg bruker, og den gir garantert flotte luftige boller! Kan også lage klippekranse, horn, skoleboller, kringler osv av denne deigen... Her ble det skillingsboller og hveteboller i dag :)



Oppskriften på bollene er som følger: 

Grunnoppskrift hvetedeig
150g margarin
7 dl melk
50 gram gjær (jeg bruker alltid tørrgjær som jeg blander inn i melet)
2 dl sukker
ca 1 kg (1.7l) hvetemel

Om man ønsker det kan man ha i 2 ts kardemomme - jeg pleier ikke bruke dette selv. 

Smelt margarin, tilsett melk og varm opp til 37 grader. Bland i gjær og tilsett resten av ingrediensene. Dekk til deigen og la den heve i ca 30 min. Stekes på ca 180 grader (alt etter type ovn) til de er gyldne og fine :)

Ha en riktig fin søndag!!

2 kommentarer:

  1. Så herlig :) kjekk søndag det :)

    SvarSlett
  2. Ja, det var i grunnen greit med en rolig dag med bakekos :) Håper du hadde en koooselig feiring med familien :)

    SvarSlett